zondag 15 november 2009

Eerste Reclamepoort: commerciële communicatie als oplossing??



Een druilerige namiddag waarop de politiek en de commerciële sector het debat aangingen. De steeds machtiger wordende consument werd aangestipt .Er werd geworsteld met het begrip social media. Het belang van zelfregulering werd onderstreept. En er onvoldoende antwoord kwam op de vraag of commerciële communicatie een oplossing is als het gaat om belangrijke maatschappelijke issues.


Op donderdag 12 november 2009 vond in Den Haag de eerste Reclamepoort plaats. De bijeenkomst werd georganiseerd door het Centrum voor Merk en Communicatie: het platform voor commerciële communicatie waar kennis en belangen van de branche worden samengebracht. De twee belangrijkste sprekers waren Cees-Jan Adema (bestuurslid BVA) en Frank Heemskerk(Staatssecretaris van Economische Zaken). Daarna volgde een discussie waar Joop Atsma (CDA) nog aan bijdroeg. Het geheel stond onder de bezielende leiding van Tom Kok (voorzitter DDMA). Hieronder volgt mijn wrap-up van de bijeenkomst.

Commerciële communicatie als oplossing!
De eerste spreker van de middag was Cees-jan Adema bestuurslid BVA en werkzaam bij PepsiCo, die gelukkig kwam met een nuancering van de titel van het event en er communicatie als deeloplossing van maakte. Om ons gewag te maken van een veranderende tijd kwam hij met een voorbeeld van de meest succesvolle reclameactie ooit: de flippo’s. Een actie die in deze tijd – nu obesitas zo hoog op de politieke agenda staat – ondenkbaar zou zijn. De enige klachten die het publiek in die tijd uitte: de actie duurde te kort, er zat te weinig variatie in de flippo’s en de actie zou aanzetten tot gokken.
Maar ja, in die tijd was het publiek onwetend en onmondig. Dat is nu wel anders. Om dit te onderstrepen, kregen we een aantal fragmenten uit een recent consumentenonderzoek te zien ... Wat wil de consument nu echt? Tja, tijden veranderen en de conclusies waren dan ook:

• De consument wordt kritischer
• Heeft een heldere mening
• Snapt wat reclame doet
• Ziet een rol voor reclame
• Verlangt eerlijkheid en transparantie

En dat is niet voor niets want de consument heeft nog nooit zoveel mogelijkheden gehad zich te informeren en te organiseren. Dat werd nog maar eens onderstreept door het door velen gekende filmpje “Is Social Media a Fad?”

Tot slot werd er door Cees-Jan Adema nog stilgestaan bij zelfregulering als het gaat om het oplossen van maatschappelijke issues. Dat kan de sector namelijk prima zelf. Want ook als het gaat om een duidelijke stem (awareness) doen we het goed, aldus Adema. Denk hierbij aan de onbewust asociaal campagne van SIRE. Die doet beter zijn werk dan de gemiddelde Postbus 51 overheidscampagne. Staatssecretaris,wat is hierop uw antwoord?

Het belang van zelfregulering
Frank Heemskerk (Staatssecretaris van Economische Zaken) hield het kort. Hij kwam met een wijze uitspraak:
communicatie moet waar zijn en waar moet daar zijn.
Hij benadrukte dat de consument betere en betrouwbare informatie wil. En liet samen met Tweede Kamerlid Joop Atsma (CDA )weten dat zelfregulering vaak effectiever is dan wetgeving. Een bewijs hiervan is het Bel-me-niet register. Frank zei vervolgens nog trots te zijn op de creatieve industrie en Amsterdam. En noemde de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven in de Duisenberg School of Finance als een inspirerende voorbeeld. Hij stelde voor dat de CMC zich bij dit initiatief zou aansluiten. Dit kon worden opgevat als een handreiking.

In de discussie verzande het geheel. Er werd verwijtend gemopperd dat reclame te vaak als zondebok wordt gebruikt. Dat de politiek te veel speelbal is van de waan van de dag. En toen Joop Atsma vroeg wat de zaal vond van een reclamevrij publiek net bleef het angstvallig stil. Er werd veel gezegd, soms gezwegen, weinig besloten. Ergo, een echt antwoord op de vraag of commerciële communicatie een oplossing is bij maatschappelijke issues kregen we niet. Wel bleek dat communicatie een zinvolle bijdrage kan leveren als het gaat om awareness bij maatschappelijke issues. Een kwam naar voren dat zelfregulering erg goed werkt, beter zelfs dan wetgeving. Dat dan weer wel.

Deze post verscheen ook op Molblog.

Bekijk hieronder nog wat losse fragmenten van het event (geschoten uit de losse pols met mijn Flip mino HD:



1 opmerking:

  1. Commerciele communicatie als klantcontactstrategie is erg verstandig, voor zowel de klant als bedrijf. Erg interessant artikel!

    BeantwoordenVerwijderen