dinsdag 3 november 2009

Column: Doe jij al aan MVO?


Begrijp me niet verkeerd; ik ben een groot voorstander van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar er zit me ook iets dwars. En wel met de benaming MVO. Als ik de term hoor dan komt de appeltaartgeur me tegemoet. Eentje die de werkelijkheid verbloemt. Want wees nu eerlijk, die appeltaart heb je niet gebakken voor de mensen die komen kijken naar je huis. Nee, die heb je gebakken om je huis te verkopen. Zo’n soort lucht hangt er om MVO. Ik hoor ze het al zeggen op een verjaardagsfeestje: “Hé Jopie, doe jij al aan MVO?” Maar ja zo gaat het vaak met termen die gehypet worden. Er zit niks anders op dan het te accepteren.Want MVO is here to stay. En als het mezelf betreft. Ik probeer het gebruik gewoon zoveel mogelijk te vermijden. Als het aan mij ligt, blijven bedrijven vooral zichzelf. Zeg waar je voor staat en voer dat uit. Dan kun je voortaan als iemand je vraagt: “Doe jij al aan MVO?”, gewoon zeggen: “Nee lul, dat hebben wij niet nodig.” Of is dat niet maatschappelijk verantwoord?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten