zaterdag 1 mei 2010

Oceans is een prachtige film of mag ik campagne zeggen?


Het is een relatief nieuw fenomeen, social branding van films. Maar First Mission (Artsen zonder Grenzen) en Wit Licht (War Child) laten zien dat een boodschap van een film eenvoudig verbonden kan worden met een goed doel. Ook Oceans (WNF) maakt hier slim gebruik van. In dit geval door het umfeld te gebruiken om door te dringen in het verhaal van de film.

Een duik in mysterieuze diepten van de Oceaan
Oceans is werkelijk schitterend georkestreerd. Je maakt kennis met zeebewoners waar je het bestaan nog niet eens van vermoedde, ontmoet ‘onderwaterkoeien’ die grazen van’ onderwaterweiden’ en reist naar de uithoeken van de aarde waar het leven zich voltrekt zonder menselijke inbreng. Het toont eens te meer dat we zuinig moeten zijn op de onderwaterschatten van Moeder Aarde.
Het tweede deel laat de invloed van ons menselijk handelen zien. Dit wordt jammer genoeg net iets te ver doorgetrokken. Het beeld van een klein jongetje met zijn opa is o zo cliché. En de voice-over maakt het nog iets dramatischer: “Uitgestorven, uitgestorven, ook uitgestorven. We hebben geen reserve aarde.”

WNF & Oceans
Omdat de doelen van het WNF en de boodschap van Oceans overeenkomen is er in Nederland gekozen voor een samenwerking. Dat is wat mij betreft goed gekozen, maar ik heb wel een paar opmerkingen:

• De commercial van het WNF voor de film is wat mij betreft onnodig. De boodschap van de film is duidelijk genoeg.
• De sms-actie waarin om een euro wordt gevraagd is niet sympathiek en onhandig gekozen, omdat de telefoon toch overwegend wordt uitgezet tijdens het bioscoopbezoek.
• De boodschap – een percentage van het aankoopbedrag van uw bioscoopkaartje komt ten goede aan het WNF – is te vaag. Welk percentage? En wat doet het WNF ermee?

En toch is Oceans een film die iedereen moet gaan zien. Want het kan niet vaak genoeg gezegd worden: we moeten blijven vechten voor deze prachtige planeet. En hoe mooi die is, toont Oceans op ongekende wijze. Deze post verscheen eerder op Molblog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten