maandag 10 mei 2010
De 'digitale' trends van dit moment
Eerder deze week verscheen op Molblog ‘Digitaal moeten we allemaal’: een verslag van de derde #dwwa10. Hier wil ik inzoomen op de voorspellingen van trendwatching.com. De digitale voorbeelden van Nike laten zien hoe een trend kan worden geïmplementeerd door een merk. Misschien overbekend, maar om je vingers bij af te likken.
Online Oxygen
Reinier Evers (oprichter) kwam namens trendwatching.com vertellen wat de belangrijkste ‘digitale’ trends van het moment zijn. Want een wereld zonder online is nauwelijks nog voor te stellen. In een onlangs gedaan onderzoek waar mensen werd gevraagd twee weken zonder internet te leven, was er geen gezin te vinden dat voor minder dan $ 950 de uitdaging aan wilde gaan: No net? We’d rather go without food. Een quote van Kevin Kelly (o.a. WIRED) is exemplarisch voor het belang van online in deze tijd: “Online culture is the culture.” We zullen later zien hoe dit onderscheid tussen online en offline vervaagt. Het is bovendien goed om te weten dat Online Oxygen iets is dat trendwatching.com al in 2004 opmerkte. Online cultuur is dus van trend tot gemeengoed geworden.
Een trend, wat is dat?
Voordat we verder gaan is het misschien goed om de definiëren wat een trend eigenlijk is: “ A manifestation of something that has unlocked or newly serviced an existing consumer need, desire, want, value." Oftewel, iets dat appelleert aan iets dat in essentie al bestaat. “Wat we bij trendwatching.com doen, is eigenlijk dus niets anders dan het lezen van de tijd, maar om dit goed te doen hebben we wel veel ogen en oren nodig.” Dit en het interpreteren van trends is wat wij doen voor bedrijven”, zo vertelt Reinier Evers. Maar bedrijven kunnen het ook zelf doen:
• Vorm je visie.
• Creëer New Business ideeën.
• Zet nieuwe producten, diensten en belevenissen in de markt.
• Doe aan marketing, reclame en PR.
Allemaal punten die je gevoed door trends kunnen helpen je marketing te optimaliseren of je relatie met klanten te verbeteren. Maar is het economische tij wel goed genoeg?, is dan een veel voorkomende vraag. Wel als het om trends gaat, zegt Reinier: “Want als je op de trends zit, meebeweegt op de golven van de cultuur, zijn de tijden altijd goed.”
De belangrijkste online = offline trends
Als het om trends gaat, mag een mooi lijstje natuurlijk niet ontbreken (trendwatching.com/trends). Daar waar nodig met een kleine uitleg:
• Transparancy triumph: transparantie heeft ervoor gezorgd dat consumenten altijd weten wat er speelt, merken kunnen niet anders dan eerlijk zijn.
• Live reviews & prices: twitter is inmiddels het grootst denkbare online review platform, maar ook Foursquare faciliteert in de review culture. En wat te denken van een TomTom die je vertelt waar je het goedkoopst kunt tanken.
• Brand Butlers: serving is the new selling. Het is steeds belangrijker dat je als merk relevant bent voor je klanten. Dus zorg voor apps en diensten die je merkwaarden ondersteunen en het leven van consumenten verrijken of vergemakkelijken.
• ON=OFF: online en offline raken steeds meer in elkaar vervlochten. Niet in de minste plaats door de invloed en mogelijkheden van mobiele communicatie. Dit zie je niet alleen terug in design geïnspireerd op het digitale. Maar meer nog in de manier waarop mensen de voordelen van beide werelden verenigen. Bijvoorbeeld door mass mingling: het afspreken van online verbonden mensen in de echte wereld.
• Online status: “One desire that is getting stronger than all other demands remains the desire to be unique.” (John Galliano) Dus het hebben van veel followers is een maatstaf. Maar ook het ‘ontvrienden’ op Facebook, geeft aan dat je status hebt. In ieder geval voor jezelf.
Nike: het ideaal van menig marketeer
De volgende filmpjes tonen de belangrijkste services van Nike in perspectief. Ze verduidelijken de volgende trends: ON = OFF, brand butlers en (online) status ...
Kortom: #dwwa10 bood weer meer dan voldoende inspiratie om het komende jaar vooruit te kunnen, zowel online als offline. We hoeven het alleen nog maar even te doen. Of zoals Nike het zegt: Just do it!
Deze post verscheen eerder op Molblog.
Labels:
DWWA10,
marketing,
merken,
Nike ID,
Nike+,
online=offline,
Reinier Evers,
social media,
trends,
trendwatching.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten