woensdag 31 maart 2010

Miskleun: Dacia is niet revolutionair!


Dacia roept automobilisten op in beweging te komen. En dit doen ze door de beeltenis van Che Guevara letterlijk te ontheiligen. Zouden de bedenkers weten waar het gedachtegoed van deze revolutionair voor stond? Hij was in ieder geval geen voorvechter van slechte reclame.

Dat Che Guevara geen lieverdje was, begrijp ik best. Maar dat betekent niet dat je zomaar misbruik kunt maken van zijn historisch erfgoed. Waar Ben & Jerry’s Givolution de revolutie nog met een knipoog predikt, roept Dacia automobilisten bloedserieus op zich te ‘verenigen’ om naar de Fandag te komen. ‘Op de dag zal een mysterieuze verschijning de gemoederen bezig houden’, aldus de mailing. Ik ben benieuwd of het Che Guevara zelf is die uit zijn graf opstaat om een stokje voor deze ‘foute’ manifestatie te steken. Bekijk ook de tv-commercial en oordeel zelf...

Deze post verscheen eerder op Molblog.



2 opmerkingen:

  1. Ik vond die commercial wel mooi gemaakt. Totdat het packshot erachteraan knalde. Het is sowieso 'in' om dooie helden te misbruiken voor autoreclame. Citroën heeft Lennon en Monroe voor haar karretje gespannen.

    Wat kan wel? Wat kan niet? Is het wel kosjer dan dat Apple onder andere Ghandi en Einstein inzette in hun Genius campagne? Is er een verschil tussen autohandelaren en computer-schuivers?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het heeft alles met authenticiteit te maken. In dit geval gaat dat mis. Wat ooit als een authentieke situatie begon, is verworden tot een commercieël kunstje. Dacia/Renault probeert hiermee commercieël te kapitaliseren (of krampachtig vast te houden) aan wat zo'n drie jaar geleden op een heel andere manier is begonnen. Toen was 't inderdaad een beweging en authentiek: http://www.gernijkamp.nl/?p=454 Helaas is daar inderdaad maar bitter weinig van over, wat ik nog immer zeer spijtig vind.

    BeantwoordenVerwijderen