zaterdag 13 maart 2010

Art & Copy: het dilemma van commerciële creativiteit


Vorige week zag ik de documentaire Art & Copy. Een film die ingaat op de essentie van het reclamevak. Het bedenken en de waarde van commerciële ideeën. Hieronder volgt wat het in mij opriep.

The frightening and most difficult thing about being what somebody calls a creative person is that you absolutely have no idea where any of your thoughts come from really and especially you have no idea where they’ll come from tomorrow.” Met deze quote - ondersteund door schitterende beelden - begint de film. En dit is slechts het begin. Want pas als de moraal van ons vak zich aandient, wordt het echt moeilijk. We spelen met emoties, maken de werkelijkheid zo mooi als hij kan zijn maar niet is en zetten aan tot consumptie. Terwijl een Big Idea uitgaat van de essentie van het merk of een product. Dus altijd een ‘waarheid’ bevat. Dit gegeven wordt schitterend uitgespeeld in Art & Copy. De groten van weleer komen aan het woord: Lee Clow, George Lois en Dan Wieden. En we worden verwend met commercials die kenmerkend waren voor een tijdgeest en een nieuwe aankondigde ...1984, Crazy Ones.
Ook de reclamesterren zijn het erover eens dat het gros van commerciële boodschappen slechts vervuild. En zien het als hun belangrijkste taak de wereld mooier te maken met het werk dat zij maken. Voor mijzelf raakt dit deels aan mijn eigen moraal. Maar ik zie het slechts als de eerste stap. Want naast het mooier maken van de wereld is het de taak van ons creatieven de wereld beter te maken. Als het kan met commercieel werk. Zo niet, in eigen vrijheid. Want commerciële creativiteit blijft iets waar je geld mee moet verdienen en dat gaat niet altijd samen met ‘goed’ zijn. But still... creativity can solve everything.

Bekijk hieronder de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten